Wewnątrzszkolne zasady zdalnego nauczania na czas zawieszenia zajęć dydaktycznych i opiekuńczo – wychowawczych oraz regulamin wideokonferencji dla uczniów i nauczycieli z NSP w Legionowie oraz Niepublicznego Liceum Językowego Academy of the Future
Wymienione zasady obowiązują w danych szkołach od dnia 26 października 2020 r.
- Praca zdalna dokonywana jest przez Librus Synergia, aplikację Zoom oraz Classroom, WhatsApp, Messenger, Gmail, kalendarz Google.
- Lekcje online są prowadzone zgodnie z planem lekcji obowiązującym podczas nauczania stacjonarnego. Lekcje rozpoczynają się zgodnie z obowiązującym w szkole rozkładem dnia.
- W kl. IV- VIII i liceum w terminarzu z kilkudniowym wyprzedzeniem nauczyciele umieszczają tematy prac do wykonania. Terminy wykonania zadań nie mogą być zbyt krótkie. Należy zwracać uwagę na równomierne obciążenie uczniów zadaniami.
- Uczniowie regularnie sprawdzają wiadomości i przesyłają terminowo prace, które nauczyciele oceniają i wpisują oceny do dziennika elektronicznego.
- Szkoła może wymagać od ucznia jedynie danych niezbędnych do założenia przez niego konta w odpowiednim systemie zdalnego nauczania oraz w celu realizacji obowiązku nauki w formie zdalnej zgodnie z klauzulę informacyjną RODO o podstawowych zasadach i zakresie zbierania danych.
- Wszyscy nauczyciele sprawdzają i odnotowują w dzienniku elektronicznym frekwencję uczniów na lekcjach. Wychowawcy zaś monitorują udział uczniów w zajęciach i ustalają przyczyny nieobecności uczniów na zajęciach on-line.
- Dla uczniów, którzy ze względu na niepełnosprawność lub np. warunki domowe nie będą mogli uczyć się zdalnie w domu, dyrektor szkoły będzie zobowiązany zorganizować nauczanie stacjonarne lub zdalne w szkole (z wykorzystaniem komputerów w szkole).
W celu sprawdzania i monitorowania obecności uczniów w zajęciach prowadzonych zdalnie szkoła nie może w tym celu korzystać z narzędzi zbierających dane biometryczne, w tym wykorzystujących systemy wykrywania twarzy.
Podstawę prawną realizacji zajęć szkolnych w formie pracy zdalnej określa:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 493 z późn. zmianami)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 23 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Podczas wideokonferencjach oczekuje się:
- przestrzegania zasady, że kiedy nauczyciel prowadzi zajęcia, to uczestnicy słuchają tego, co jest im przekazywane
- nauczyciel typuje osobę, która ma udzielić odpowiedzi i tylko ta osoba się odzywa, pozostali powinni mieć wyłączone przyciski mikrofonów
- nie mówimy wszyscy równocześnie, chyba, że będzie takie polecenie od nauczyciela (powtarzanie grupowe)
- czat podczas wideokonferencji służy do udzielania odpowiedzi na zadane przez nauczyciela pytanie
- podczas wideokonferencji zabronione jest spamowanie na czacie
- ze względów bezpieczeństwa i ochrony wizerunków nie zapraszamy innych osób na wideokonferencje, nie udostępniamy linków w Internecie czy innym osobom spoza szkolnej społeczności, w wideokonferencji uczestniczą tylko uczniowie zaproszeni przez nauczyciela prowadzącego wideokonferencję.
- nie nagrywamy wideokonferencji i nie robimy zdjęć wideokonferencji bez zgody nauczyciela, nie udostępniamy materiałów przesłanych przez nauczyciela osobom spoza szkolnej społeczności
- zabronione jest rysowanie po pulpicie wideokonferencji bez zgody nauczyciela, zmienianie tła, wstawianie zamiast swoich wizerunków awatarów, obrazków, wywracanie obrazu ze swojej kamerki do góry nogami itp.
- kamerka powinna być włączona, aby nauczyciel miał kontakt wzrokowy z uczniem i uczeń mógł aktywnie uczestniczyć w wideokonferencji, po drugim upomnieniu ucznia o włączeniu kamerki, prowadzący zajęcia ma prawo usunąć ucznia, nie stosującego się do zasad, z wideokonferencji i wpisać nieobecność
- uczniowie logują się do zooma swoimi imionami i nazwiskami (nie nickami)
- opcjonalnie: w celu sprawdzenia obecności w klasach 4-8 i liceum: uczniowie na początku każdej wideokonferencji wciskają przycisk na dole ekranu Manage Participants i gdy po prawej stronie pojawi się lista z uczestnikami, klikają w swoje imię i nazwisko, w oknie rename, które się wówczas pojawi, wpisują: imię i nazwisko, klasę (tylko jeśli wideolekcja odbywa się w danym czasie z kilkoma klasami) i numer w dzienniku
- nie spóźniamy się na wideokonferencję i nie opuszczamy jej w trakcie bez uzasadnionego powodu, spóźnienie dłuższe niż 5 minut lub opuszczenie zajęć przed czasem może skutkować wpisem nieobecności
- podczas wideokonferencji wyłączamy dzwonki telefonów i innych urządzeń
- osoby nieprzestrzegające tych ustaleń, będą miały wyłączane mikrofony przez nauczyciela lub będą usuwane z wideokonferencji
Pozostałe zasady oceniania pozostają w zgodzie z WZO i Statutem.