Skip links

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

LEGIONOWO, 2024 r.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140)

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie Ustawy – Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz.1606)

 

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Szkoły jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie.

Pracownik liceum Academy of the Future traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby.

Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec małoteniego przemocy w jakiejkolwiek formie.

Pracownik liceum, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Academy of the Future oraz swoich kompetencji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

OBJAŚNIENIE TERMINÓW

 

  • 1.

Określone w niniejszym dokumencie terminy oznaczają:

  1. Dyrektor – osoba pełniąca funkcję Dyrektora w Academy of the Future,
  2. Pracownik – każda osoba zatrudniona w placówce na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenie, umowy o dzieło, umowy o staż, umowy o wolontariat lub innej formy umowy cywilnoprawnej w Academy of the Future;
  3. Osoby związane ze szkołą – organizacje i firmy współpracujące ze Szkołą;
  4. Szkoła – Academy of the Future;
  5. Uczeń -należy przez to rozumieć uczennice i uczniów Academy of the Future;
  6. Małoletni – należy przez to rozumieć, zgodnie z kodeksem cywilnym, osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
  7. Opiekun – osoba uprawniona do reprezentacji małoletniego, będąca jego rodzicem, opiekunem prawnym, przedstawicielem ustawowym, rodzicem zastępczym, bądź osobą uprawnioną do reprezentacji z innego tytułu prawnego;
  8. Zgoda Opiekuna – zgoda co najmniej jednej osoby uprawnionej do reprezentacji małoletniego; w przypadku gdy władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, w istotnych sprawach małoletniego rodzice rozstrzygają wspólnie, zaś w przypadku braku porozumienia między nimi rozstrzyga sąd opiekuńczy;
  9. Krzywdzenie Dziecka – każdy czyn zabroniony lub karalny wyrządzony na szkodę lub przeciwko małoletniemu przez jakąkolwiek osobę, w tym Pracownika, polegający w szczególności (ale nie wyłącznie) na:
    1. przemocy fizycznej – rozumianej jako celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźby uszkodzenia ciała, zagrażające życiu lub zdrowiu, skutkujące złamaniami, siniakami, ranami, poparzeniami lub innymi obrażeniami fizycznymi;
    2. przemocy emocjonalnej – rozumianej jako poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie małoletniego, manipulowanie lub brak okazywania szacunku małoletniemu;
    3. przemocy seksualnej – rozumianej jako wszelki kontakt fizyczny z małoletnim dążący do aktywności seksualnej z małoletnim (m. in. dotykanie małoletniego w miejscach intymnych, współżycie z małoletnim) oraz zachowania nie noszące znamion kontaktu fizycznego (m. in. udostępnianie małoletniemu treści pornograficznych lub seksualnych, podglądanie małoletniego, ekshibicjonizm);
    4. przemocy ekonomicznej – rozumianej jako braku udostępnienia małoletniemu odpowiednich warunków do jego rozwoju w szczególności polegająca na braku dostarczenia wyżywienia, odzieży, materiałów edukacyjnych, schronienia;
    5. zaniedbywania – rozumianej jako braku zaspokojenia podstawowych potrzeb bytowych małoletniego, w tym m.in. potrzeb egzystencjalnych oraz/lub emocjonalnych, braku zapewnienia odpowiedniego nadzoru, wyżywienia, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku zapewnienia wypełnienia obowiązku edukacyjnego

– ponad powyższe (lit. a – e powyżej), każdy czyn wyrządzony na szkodę lub krzywdę małoletniego w rozumieniu przepisów prawa międzynarodowego, prawa unii europejskiej (wewnątrzwspólnotowego) oraz przepisów prawa krajowego, w tym w szczególności, ale nie wyłącznie ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1138), ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2023 r. poz. 2119), innych ustaw oraz aktów wykonawczych;

  1. Administrator sieci Internet – wyznaczony przez Dyrektora Pracownik sprawujący nadzór nad korzystaniem z sieci Internet przez małoletnich, Opiekunów oraz inne osoby znajdujące się na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w sieci Internet;
  2. Dane osobowe ucznia – wszelkie dane umożliwiające zidentyfikowanie ucznia, w szczególności, ale nie wyłącznie takie jak numer PESEL, dane biometryczne, odciski linii papilarnych, siatkówka oka, DNA, cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne;
  3. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów.

 

ROZDZIAŁ II

  • 2.

ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PRACOWNIKÓW

 

Podczas rekrutacji pracowników:

  1. Szkoła dba, aby osoby przez nią zatrudnione posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
    • wykształcenia
    • kwalifikacji zawodowych,
    • przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.

 

W każdym przypadku szkoła musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna znać:

  • imię (imiona) i nazwisko,
  • datę urodzenia,
  • dane kontaktowe osoby zatrudnianej.

 

  1. Szkoła może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie będzie rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę.
  2. Dyrektor zobowiązany jest przed dopuszczeniem Pracownika do pracy lub przed podjęciem z nim współpracy do pozyskania informacji, czy widnieje on w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr.
  3. Informację o których mowa w ust. 1 powyżej Dyrektor pozyskuje z Rejestru z dostępem ograniczonym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości.
  4. Dyrektor informacje otrzymane z systemu teleinformatycznego składa do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy. To samo dotyczy Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestr. Przy czym
    w przypadku tego drugiego Rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze.
  5. Dyrektor pobiera od kandydata informację z Krajowego Rejestru Karnego
    o niekaralności.
  6. Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo innego kraju niż polskie, powinien przedłożyć także informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariatu związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów.
  7. Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o zamieszkiwaniu w innych państwach niż Rzeczpospolita Polska w których kandydat zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  8. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  9. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  10. Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych stanowi Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.

 

  • 3.

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PRACOWNIKÓW SZKOŁY Z UCZNIAMI

 

  1. Podczas obecności uczniów w Szkole, Pracowników obowiązuje:
    1. bezwzględny nakaz traktowania ucznia z szacunkiem oraz podejmowania wszelkich działań dla dobra ucznia i w ich interesie; Pracownicy uwzględniają potrzeby ucznia, zabronione jest stosowanie wobec uczniów jakiejkolwiek formy przemocy;
    2. zasady bezpiecznych relacji Pracowników z uczniami obejmują cały personel Placówki, muszą zostać przez Pracowników zaakceptowane przez pisemne potwierdzenie zapoznania się z nimi w formie oświadczenia, którego wzór stanowi Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
  2. Bezpieczne relacje pracownik – małoletni:
  3. a) Uczniowie powinni akceptować odmienność, indywidualność każdego i uszanować inne zainteresowania oraz mieć poczucie obowiązku spieszenia z pomocą tym, którzy sobie radzą gorzej niż oni sami. Dobrostan emocjonalny i psychiczny uczniów oparty jest na ciepłej i otwartej komunikacji, autentycznym zainteresowaniu uczniami, budowaniu zaufania, zapewnianiu odpowiedniego wsparcia emocjonalnego, rozpoznawaniu potencjału wszystkich uczniów, skupianiu się na budowaniu
    w uczniach zdolności do autonomii i odkrycia samych siebie.
  4. b) Bezpieczne, pełne szacunku i ciepłe wzajemne relacje prowadzą do zwiększonego zaangażowania uczniów w naukę, poczucia bezpieczeństwa w szkole oraz zmniejszenia uczucia lęku i stresu szkolnego.
  5. c) Zadaniem nauczyciela i nauczyciela-wychowawcy jest zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji wszystkim uczniom oraz danie równej szansy zdobycia wiedzy i odnalezienia swojego miejsca w klasie.
  6. d) Każdy pracownik szkoły jest zobowiązany:

– utrzymywać profesjonalną relację z małoletnimi w szkole i każdorazowo rozważać, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich,

– działać wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych szkoły oraz swoich uprawnień i kompetencji,

– działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania,

– doceniać i szanować wkład małoletnich w podejmowane działania, zwracając uwagę na uczniów objętych szczególną pomocą psychologiczno – pedagogiczną,

– aktywnie angażować i traktować z poszanowaniem godności oraz uwzględnieniem jego aktualnych emocji,

– kierować się zrozumieniem, empatią, troskę dla każdego ucznia,

– szanować prawo małoletniego do prywatności:

– jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić małoletniego, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe,

– jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z małoletnim na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych,

– można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy,

– w każdej sytuacji słuchać uważnie małoletniego, udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej sytuacji, w porozumieniu z nim kierować działania na rozwiązanie trudności:

– informować   o   podejmowanych   decyzjach   jego   dotyczących,   biorąc   pod   uwagę potrzeby i oczekiwania małoletniego,

– zapewniać   małoletnich,   że   jeśli   czują   się   niekomfortowo   w   jakiejś   sytuacji,   wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć nauczycielowi lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i pomocy.

  1. Kontakt z uczniami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy szkoły i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z uczniami w sytuacjach dotyczących zdrowia psychicznego ucznia, poza godzinami pracy, należy poinformować o tym Dyrekora,
  2. Kontakt nauczyciela z uczniem poza godzinami pracy, poza placówką edukacyjną, poza godzinami pracy odbywa się w odpowiedzi na aktualne potrzeby ucznia wynikające z jego sytuacji szkolnej oraz w sprawach związanych ze szkolnymi obowiązkami i trudnościami,
  3. Nauczyciel do omawiania bieżących spraw szkolnych i klasowych ze swoimi uczniami używa ustalonego komunikatora aplikacji,
  4. Jeśli uczeń i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczniów,
  5. Nie jest dozwolone utrwalanie wizerunku dziecka dla celów prywatnych poprzez filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie. Zakaz ten obejmuje także utrwalenie wizerunków małoletnich osobom trzecim. Wyjątkiem jest utrwalanie wizerunku na potrzeby placówki, na podstawie zgody udzielonej przez rodziców/prawnych opiekunów
  6. Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań
    i oczekiwań wobec ucznia, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane,
  7. Nauczyciel w relacji z uczniem opiera się na zasadach poszanowania godności, zasad moralnych i etycznych, nie przekraczając granic etyki zawodowej,
  8. Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych ucznia, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  9. Kontakty bezpośrednie i online z dzieckiem poza szkołą powinny być:

− ściśle powiązane z wykonywaniem obowiązków służbowych, opiekuńczo-wychowawczych,

− dokumentowane (zapisy w dokumentacji pracy wychowawczej),

− odbywać się w miarę możliwości z wykorzystaniem sprzętu szkolnego,

− niedopuszczalne jest utrzymywanie takich kontaktów celem zaspokojenia przez dorosłego własnych potrzeb społecznych lub emocjonalnych, namawiania do zachowań niezgodnych z prawem, dających poczucie bycia faworyzowanym, wyróżnianym.

  • 5.
  1. Pracownik zobowiązuje się do udzielania uczniowi pomocy stosownie do jego potrzeb, zgodnie z instrukcją udzielania pomocy.
  2. Nauczyciele zobowiązują się do przedstawienia uczniom Standardów Ochrony Małoletnich, poinformowania o przysługujących im prawach oraz zapewnienia odpowiedniej pomocy w razie ich potrzeb.
  3. W przypadku odnotowania przez Pracownika niepokojących zachowań lub sytuacji, zobowiązany jest on do postępowania zgodnie z instrukcją postępowań, zaś w przypadku gdy występuje podejrzenie nieprzestrzegania Standardów – niezwłocznego poinformowania Dyrektora.

 

  • 6.

Kontakt fizyczny pracownika z małoletnim:

 

  1. Fizyczny kontakt z uczniem występuje w odpowiedź na realne potrzeby ucznia w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) uczeń zawsze musi wyrazić zgodę.
  2. Istnieją sytuacje, w   których   fizyczny   kontakt   z   małoletnim   może   być   stosowny  i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby małoletniego w danym momencie,   uwzględnia   wiek   dziecka,   etap   rozwojowy,   płeć,   kontekst   kulturowy   i      Nie   można   jednak   wyznaczyć   uniwersalnej   stosowności   każdego   takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego małoletniego może być nieodpowiednie wobec innego.
  3. Pracownik zobowiązany jest:
  4. a) kierować się   zawsze   swoim   profesjonalnym   osądem,   słuchając,   obserwując
    i odnotowując reakcję małoletniego, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie)
    i zachowując świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez małoletniego lub osoby trzecie,
  5. b) być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań,
  6. c) zachować szczególną ostrożność wobec małoletniego, które doświadczyło nadużycia
    i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania (takie doświadczenia mogą czasem sprawić,   że   małoletni   będzie   dążyć   do   nawiązania   niestosownych   bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi – w takich sytuacjach pracownik powinien reagować   z   wyczuciem,   jednak   stanowczo   i   pomóc   małoletniemu   zrozumieć   znaczenie osobistych granic).
  7. W sytuacjach   wymagających   czynności   związanych   z   udzielaniem   pomocy   natury medycznej bądź higienicznej wobec małoletniego, pracownik zobowiązany jest unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z małoletnim.
  8. Kontakt fizyczny z małoletnim musi być jawny, nieukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli pracownik będzie świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub małoletnich, zobowiązany jest   zawsze   poinformować   o   tym   osobę   odpowiedzialną  (np. nauczyciela, dyrektora).
  • 4.

Zachowania niepożądane/zabronione:

  1. Każde przemocowe zachowanie wobec ucznia jest niedozwolone.
  2. Nie można ucznia popychać, bić, szturchać, itp.
  3. Pracownikowi nie wolno dotykać ucznia w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika, uczeń potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania względem ucznia.
  4. Kontakt fizyczny z uczniem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
    z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
  5. Pracownik nie powinien angażować się w zabawy typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne, zabawy fizyczne itp.
  6. Pracownik, który ma świadomość, iż uczeń doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z uczniem, wykazując zrozumienie i wyczucie.
  7. Niedopuszczalne jest również spanie pracownika w jednym łóżku lub pokoju z uczniem podczas wycieczek szkolnych.
  8. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z uczniem. Do sytuacji takich zaliczyć można sytuacje:

– wymagającą czynności pielęgnacyjnych

– medycznych,

– asekurowania ucznia podczas lekcji wychowania fizycznego

Należy wówczas unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z uczniem. Zakres czynności pielęgnacyjnych w przypadku uczniów z niepełnosprawnością ustala się każdorazowo
z rodzicami.

  • 7.

Kontakt poza godzinami pracy z uczniami jest co do zasady zabroniony.

  1. Nie wolno zapraszać uczniów do swojego miejsca zamieszkania, spotkania z uczniem lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie szkoły.
  2. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z uczniem, opiekunem lub też nauczycielem poza godzinami pracy szkoły, dozwolone są środki:

– służbowy e-mail;

– dziennik elektroniczny.

  1. Jeśli pracownik musi spotkać się z uczniem poza godzinami pracy szkoły (lub jego opiekunem), wymagane jest poinformowanie o tym fakcie dyrekcję, a opiekun musi wyrazić na taki kontakt zgodę.
  2. W przypadku, gdy pracownika łączą z uczniem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych uczniów, opiekunów i pracowników

 

ROZDZIAŁ 3

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA UCZNIÓW

 

  • 8.
  1. Pracownicy Szkoły posiadają odpowiednią wiedzę oraz przygotowanie do wykonywania swoich obowiązków a w swojej pracy szczególną uwagę zwracają na czynniki związane z występowaniem ryzyka krzywdzenia uczniów, w szczególności (lecz nie wyłącznie):
    1. na to, czy uczeń przychodzi do Szkoły w brudnych, niechlujnych ubraniach;
    2. na to, czy uczeń przychodzi do Szkoły w należytym stanie higienicznym, odpowiednio umyty, uczesany, zadbany;
    3. na to, czy uczeń przychodzi do Szkoły głodny, lub z niezaspokojonymi potrzebami żywieniowymi;
    4. na to, czy uczeń przychodzi do Szkoły bez zapewnienia mu należytej opieki medycznej, lub bez uwzględnienia szczególnych potrzeb zdrowotnych (m.in. brakiem niezbędnych szczepień);
    5. na to, czy uczeń przychodzi do Szkoły w sposób przystosowany do aktualnie panujących warunków atmosferycznych, w tym czy posiada odpowiednią odzież
      i obuwie;
    6. na to, czy uczeń przychodzi do Szkoły z odpowiednimi przyborami oraz pomocami naukowymi;
    7. na to, czy uczeń przychodzi do Szkoły z widocznymi otarciami, zasinieniami, obrażeniami ciała w innej postaci (w tym m.in. ugryzieniami, ranami), których pochodzenie nie jest znane;
    8. na to, czy uczeń w trakcie pobytu w Szkole podaje informacje niewiarygodne, niemożliwe lub niespójne w zakresie ujawnionych na jego ciele obrażeń;
    9. na to, czy uczeń w trakcie wspólnych gier i zabaw lub zajęć z wychowania fizycznego nadmiernie zakrywa swoje ciało, niestosownie do sytuacji lub warunków atmosferycznych;
    10. na to, czy uczeń pozostaje w stanie lęku lub obawy przed opuszczeniem Szkoły
      i powrotem do domu lub pojawieniem się Opiekuna;
    11. na to, czy uczeń wykazuje lęk lub obawę przed osobami dorosłymi, w tym Opiekunami lub Pracownikami;
    12. na to, czy uczeń podczas pobytu w Szkole wykazuje bóle i objawy somatyczne takie jak w szczególności (ale nie wyłącznie) bóle głowy, bóle brzucha, zawroty głowy;
    13. na to, czy uczeń jest w trakcie pobytu w Szkole bierny, wycofany, uległy, przestraszony, depresyjny lub zachowuje się w sposób agresywny wobec innych uczniów i Pracowników, buntuje się lub okalecza lub wykazuje inne objawy skrajnie emocjonalnych zachowań;
    14. na to, czy uczeń osiąga zaniżone osiągnięcia edukacyjne w stosunku do swoich możliwości intelektualnych;
    15. na to, czy uczeń podczas pobytu w Szkole ucieka do świata fantazji lub gier lub nadmiernie izoluje się od pozostałych uczniów i izoluje w świecie gier (komputerowych, internetowych, planszowych lub innych);
    16. na to, czy uczeń podczas pobytu w Szkole nadmiernie poszukuje kontaktu fizycznego (m.in. w formie przytulania) z Pracownikami lub osobami dorosłymi;
    17. na to, czy uczeń podczas pracy w grupie, wykonywania zadań oraz poleceń Pracowników lub podczas rozmów z innymi uczniami lub Pracownikami albo osobami dorosłymi porusza tematykę o zabarwieniu erotycznym lub seksualnym;
    18. na to, czy uczeń jest pobudzony w sposób erotyczny lub seksualny niestosownie lub nieodpowiednio do swojego wieku oraz rozwoju psychofizycznego;
    19. na to, czy uczeń ucieka z domu lub reaguje agresywnie na widok Opiekuna;
    20. na to, czy nastąpiły nagłe i wyraźne zmiany w zachowaniu ucznia;
    21. na to, czy uczeń w swoim zachowaniu przejawia zachowania agresywne lub seksualne, w szczególności (lecz nie wyłącznie) na to, czy uczeń mówi o przemocy, zachowaniach agresywnych lub seksualnych.
  2. Niepokojące zachowania Opiekuna wskazujące na możliwość krzywdzenia ucznia to w szczególności (lecz nie wyłącznie):
  3. podawanie nieprawdziwych lub fantazyjnych okoliczności dotyczących powstania obrażeń u ucznia;
  4. brak zainteresowania losami ucznia w Szkole, utrzymywaniem przez niego więzi i kontaktów z rówieśnikami, stosunku ucznia do pozostałych Pracowników Szkoły;
  5. wyrażania się na temat ucznia w sposób agresywny lub niestosowny, kierowania wobec ucznia przez Opiekuna uwag o zabarwieniu agresywnym lub seksualnym;
  6. stosowanie wobec ucznia surowej dyscypliny lub nadopiekuńczej postawy skierowanej wobec ucznia, nadmierna pobłażliwość wobec działań ucznia lub odrzucanie ucznia;
  7. brak możliwości podania aktualnego miejsca przebywania ucznia;
  8. stany depresyjne, samobójcze lub apatyczne Opiekuna;
  9. agresywne zachowania Opiekuna;
  10. nieadekwatne zachowanie Opiekuna do otaczającej go rzeczywistości, zachowania skrajne, histeryczne lub przejawianie przez Opiekuna zaburzonego kontaktu z rzeczywistością;
  11. niespójnego, bełkotliwego wypowiadania się przez Opiekuna;
  12. odbieranie ucznia przez Opiekuna w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, lub substancji odurzających (narkotyków);
  13. brak świadomości na temat aktualnych potrzeb ucznia lub negowanie, umniejszanie tym potrzebom;
  14. faworyzowanie jedno z Dzieci w przypadku gdy uczeń ma rodzeństwo;
  15. przekraczanie przez Opiekuna dopuszczalnych granic w kontakcie fizycznym lub werbalnym z Dzieckiem, polegającym w szczególności lecz nie wyłącznie na dotykaniu w miejscach intymnych, całowaniu, obłapianiu ucznia;
  16. W przypadku gdy wystąpią czynniki ryzyka krzywdzenia wskazane powyżej (lecz nie wyłącznie), pracownik Szkoły stosuje procedurę wskazaną w rozdziale 4 Standardów Ochrony Małoletnich.
  17. Pracownicy Szkoły bieżąco monitorują sytuację ucznia u którego odnotowano zachowania niepokojące.

 

ROZDZIAŁ 4

ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W PRZYPADKU PODEJRZENIA KRZYWDZENIA UCZNIA PRZEZ PRACOWNIKA, OPIEKUNA, INNEGO UCZNA LUB INNĄ OSOBĘ

 

  • 9.
  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez inną osobę związaną ze Szkołą (m.in. organizacje i firmy współpracujące ze Szkołą), schemat interwencyjny przedstawia się następująco:
  2. W przypadku podjęcia przez Pracownika podejrzenia, że uczeń doświadcza przemocy, która nosi znamiona uszczerbku na zdrowiu, wykorzystywania seksualnego lub zagrożenia jego życia, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi bezpieczeństwa, w szczególności poprzez odizolowanie ucznia od grupy lub osoby stanowiącej dla niego zagrożenie. Pracownik w szczególności zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia organów Policji pod numerem alarmowym 112 lub 997, zaś w przypadku podejrzenia popełnienia innych przestępstw na szkodę ucznia, do niezwłocznego poinformowania organów Policji i/ lub Prokuratury. Składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa Pracownik zobowiązany jest do podania swoich danych oraz danych ucznia, możliwych do jego zidentyfikowania oraz danych osoby wobec której zachodzi podejrzenie dopuszczania się działań na krzywdę ucznia, jak również opisu sytuacji faktycznej uzasadniającej podejrzenie Pracownika.
  3. W przypadku gdy Pracownik podejrzewa lub ma informację o tym, że uczeń doświadczył jednokrotnie przemocy fizycznej lub psychicznej, polegającej w szczególności (ale nie wyłącznie) na popychaniu go, dotykaniu w miejscach intymnych, ośmieszaniu, poniżaniu, kierowania w jego kierunku zwrotów i sformułowań uznawanych powszechnie za wulgarne lub obelżywe, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi bezpieczeństwa i odizolowania go od osoby lub grupy krzywdzącej. Niezwłocznie po zapewnieniu uczniowi bezpieczeństwa, powinien on zawiadomić Dyrektora, aby ten mógł zakończyć współpracę z osobą stosującą wobec ucznia przemoc.
  4. W przypadku odnotowania przez Pracownika innych niepokojących zachowań wobec ucznia, zobowiązany jest on o zadbanie o bezpieczeństwo ucznia i odizolowanie go od osoby podejrzanej o stosowanie przemocy wobec ucznia. Następnie, Pracownik zawiadamia o zaistniałym fakcie Dyrektora.
  5. W przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osobę nieletnią, schemat interwencyjny przedstawia się następująco:
    1. W przypadku gdy Pracownik podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy która nosi znamiona uszczerbku na zdrowiu, wykorzystywania seksualnego lub zagrożenia jego życia, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi bezpieczeństwa, w szczególności poprzez odizolowanie ucznia od grupy lub osoby stanowiącej dla niego zagrożenie. Ponadto, Pracownik zawiadamia Dyrektora, aby ten przeprowadził rozmowę z Opiekunami, a jeśli jest to niemożliwe lub szczególnie utrudnione – sam przeprowadza rozmowę z Opiekunem ucznia pokrzywdzonego oraz osoby nieletniej podejrzanej o czyn zabroniony. Pracownik niezwłocznie zawiadamia także właściwy miejscowo sąd rodzinny lub organy Policji kierując zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, podając dane odpowiednio w sposób przedstawiony w § 9 ust. 1 lit. a;
    2. W przypadku gdy Pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednokrotnie przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony osoby nieletniej, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi bezpieczeństwa i odizolowania go od osoby lub grupy krzywdzącej. Ponadto zawiadamia o tym fakcie Dyrektora, aby ten przeprowadził rozmowę z nieletnim, dopuszczającym się przemocy fizycznej lub psychicznej a jeśli jest to niemożliwe lub szczególnie utrudnione – sam przeprowadza rozmowę z tym nieletnim, a także z Opiekunami ucznia pokrzywdzonego oraz Opiekunami osoby nieletniej podejrzanej o działania krzywdzące i opracowuje działania naprawcze. Jeżeli działania te nie odnoszą zamierzonego skutku, zawiadamia właściwy miejscowo sąd rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny osoby nieletniej.
  6. W przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez jego Opiekuna, schemat interwencyjny przedstawia się następująco:
    1. W przypadku gdy Pracownik podejrzewa, że uczeń doświadczył jednokrotnie przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony Opiekuna, zobowiązany jest do zapewnienia uczniowi bezpieczeństwa poprzez odizolowanie go od osoby lub grupy krzywdzącej. Ponadto Pracownik zawiadamia Dyrektora, aby ten przeprowadził rozmowę z Opiekunami, a jeśli jest to niemożliwe lub szczególnie utrudnione – sam przeprowadza rozmowę z Opiekunem ucznia. W toku rozmowy Pracownik jest zobowiązany do poinformowania Opiekuna, że w takim przypadku ma on obowiązek zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja) oraz powiadomienia w formie pisemnej właściwego ośrodka pomocy społecznej, składając jednocześnie wniosek do właściwego miejscowo sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
    2. W przypadku gdy Pracownik podejrzewa, że uczeń jest zaniedbywany, lub jego Opiekun jest niewydolny lub nieudolny wychowawczo, zawiadamia on o tym fakcie Dyrektora oraz przeprowadza rozmowę z Opiekunem, oferując możliwe formy wsparcia psychologicznego oraz/i materialnego. W przypadku gdy sytuacja ucznia nie ulegnie poprawie, zobowiązany jest on do zawiadomienia ośrodka pomocy społecznej.
  7. W każdym z powyższych przypadków, po przeprowadzeniu interwencji, należy zastosować procedurę Niebieskiej Karty, która znajduje się w rozdziale 4 Standardów Ochrony Małoletnich.

 

  • 10.
  1. W przypadku odnotowania krzywdzenia ucznia należy wypełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów.
  2. Kartę Interwencji załącza się do akt osobowych ucznia. W przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez Pracownika, Kartę Interwencji załącza się także do jego akt osobowych (pracowniczych).

 

ROZDZIAŁ 5

ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH UCZNIA

 

  • 11.

Dane osobowe ucznia podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781 ze zm.) oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie
o ochronie danych), zgodnie z którymi:

  • pracownik Szkoły ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
  • dane osobowe ucznia są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów prawnych;
  • pracownik uprawniony jest do przetwarzania danych osobowych ucznia i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.

 

  • 12.

Pracownik Szkoły może wykorzystać informacje o uczniu wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający jego identyfikację.

  • 13.
    1. Pracownika obowiązuje zakaz przedstawiania do mediów (prasy, telewizji, internetu) bez uprzednio wyrażonej zgody Opiekuna informacji na temat ucznia lub jego Opiekuna.
    2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Pracownik może skontaktować się z Opiekunem ucznia i zapytać go o zgodę na podanie danych kontaktowych Opiekuna lub ucznia do mediów. W przypadku wyrażenia zgody przez Opiekuna, Pracownik podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do Opiekuna.
    3. Pracownika obowiązuje zakaz kontaktowania lub pośredniczenia w kontakcie przedstawicieli mediów z uczniem oraz wypowiadania się w mediach o sprawie ucznia lub jego Opiekuna.

 

  • 14.
  1. W przypadku konieczności realizacji materiału medialnego (reportażu, dziennika, pasma informacyjnego), mediom można udostępnić do wglądu wybrane pomieszczenia Szkoły – po uprzedniej decyzji Dyrektora.
  2. Podejmując decyzję o której mowa w ust. 1 powyżej, Dyrektor może polecić Pracownikom sekretariatu lub innym odpowiednie przygotowanie oraz dostosowanie pomieszczenia celem zrealizowania materiału medialnego w taki sposób, aby ograniczyć lub wyłączyć utrwalanie oraz zwielokrotnianie wizerunku uczniów przebywających w Placówce.

 

ROZDZIAŁ 6

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU UCZNIA

 

  • 15.
  1. Pracownicy poprzez poszanowanie praw ucznia do jego prywatności oraz mając na uwadze jego dobra osobiste zapewniają ochronę wizerunku ucznia.

 

 

  • 16.

 

  1. Pracownikowi nie wolno umożliwiać utrwalania oraz zwielokrotniania wizerunku ucznia przez przedstawicieli mediów (prasy, telewizji, internetu) na terenie Szkoły bez uprzedniego wyrażenia pisemnej zgody przez Opiekuna.
  2. Pracownika obowiązuje zakaz podawania przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do Opiekuna ucznia, bez uprzedniego wyrażenia zgody przez tego Opiekuna.
  3. W przypadku gdy wizerunek ucznia stanowi jedynie szczegół całości takiej jak, krajobraz lub impreza publiczna, zgoda Opiekuna na utrwalanie oraz zwielokrotnianie wizerunku nie jest wymagana.

 

 

  • 17.
  1. Utrwalanie oraz rozpowszechnianie przez Pracownika wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio, nagranie video) wymaga pisemnej zgody Opiekuna ucznia.
  1. Przed zamiarem utrwalenia wizerunku ucznia należy poinformować ucznia oraz Opiekuna o tym, w jaki sposób, na jakich płaszczyznach, na jakich platformach oraz w jakim kontekście wizerunek ucznia będzie wykorzystywany (np. zamieszczony na stronie internetowej Placówki).

 

 

ROZDZIAŁ 7

PROCEDURY OCHRONY UCZNIÓW PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE

 

  • 18.
  1. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów ektronicznych.
  2. a) Szkoła podejmuje działanie zabezpieczające wszystkich użytkowników przed dostępem do treści, które mogą stanowić lub stanowią zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. Szkoła w kieruje się następującymi zasadami:
  • Wszystkie komputery zabezpieczone są programem antywirusowym i zaporą sieciową;
  • Dostęp dla uczniów do Internetu jest pod nadzorem pracownika szkoły na zajęciach edukacyjnych lub opiekuńczych;
  • Uczniowie są poinformowani o bezpiecznym korzystaniu z Internetu;
  • Podczas zajęć pracownik szkoły nadzorujący czuwa nad bezpiecznym korzystaniu
    z Internetu;
  • Szkoła zapewnia dostęp do materiałów na temat bezpiecznego korzystania z Internetu
  1. b) Nauczyciele i pracownicy administracji posiadają indywidualny login i hasło, do służbowej poczty i dziennika elektronicznego. Pracownik zachowuje login i hasło w tajemnicy.
  2. c) Każdy uczeń korzystający z komputera na terenie szkoły loguje się na założone konto lokalne, które nie posiada uprawnień administracyjnych.
  3. d) Szkoła posiada dostęp do Internetu w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE). Usługa w ramach sieci OSE filtruje treści niewłaściwe dla dzieci i młodzieży (automatyczna blokada dostępu), zapewnia bezpieczeństwo uczniom korzystającym w szkole z Internetu. Posiada opcje filtrowania treści internetowych:
  • blokuje dostęp do stron ze szkodliwymi treściami zagrażającymi rozwojowi
    i bezpieczeństwu dzieci, np. przemocą;
  • rozpoznaje treści przeglądanych stron, zanim się jeszcze wyświetlą, i blokuje te, na których są niewłaściwe treści i słowa;
  • blokuje możliwość korzystania z niektórych komunikatorów internetowych;
  • blokuje możliwość pobierania z Internetu wybranych rodzajów programów czy innych plików szkodliwych, zagrażającemu bezpieczeństwu użytkownika (treści) czy komputera (wirusy, trojany).

e)Szkoła zapewnia, ze sprzęt posiada odpowiednie certyfikaty, a na komputerach przeznaczonych dla uczniów z dostępem do Internetu na terenie szkoły jest zainstalowany program antywirusowy. Opiekunowie sal, w których znajdują się komputery przeznaczone dla uczniów regularnie  sprawdzają, czy na komputerach z dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści, pliki lub programy.

  1. f) Zadania pracownika szkoły w przypadku znalezienia niebezpiecznych treści pliku lub programów:
  • opiekun danej Sali ustala, kto korzystał z komputera w czasie wprowadzenia zmian;
  • opiekun danej Sali przekazuje pedagogowi lub, pod jego nieobecność, psychologowi informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści pobieraniu niebezpiecznych plików lub programów;
  • pedagog/psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie;
  • jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje, ze stosowanie treści jest symptomem krzywdzenia dziecka, podejmuje działania opisane w niniejszych procedurach.
  1. g) Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych:
  • Szkoła prowadzi działania profilaktyczne uświadamiające całej społeczności szkolnej zasady korzystania i zagrożenia płynące z użytkowania różnych technologii komunikacyjnych.
  • Szczegółowe zasady korzystania telefonów komórkowych, zawarte są w Statucie szkoły – o czym każdy uczeń i rodzic lub opiekun zostaje poinformowany przezwychowawcę oddziału na początku roku szkolnego.
  • Uczniowie zobowiązani są do przestrzegania następujących zasad:

–  uczeń przynosi do szkoły telefon komórkowy albo inne urządzenia elektroniczne na odpowiedzialność swoją i rodziców lub opiekunów,

– w czasie pobytu w szkole używanie telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych możliwe jest jedynie w następujących przypadkach (nagłe i pilne okoliczności, np. zagrożenie zdrowia i życia, szczególne sytuacje na podstawie upoważnienia dyrektora szkoły, wykorzystanie urządzeń podczas zajęć edukacyjnych, jako pomocy dydaktycznych, podczas długiej przerwy)

– Szkoła nie udostępnia dostępu do Internetu dla urządzeń innych niż te, które posiada na wyposażeniu.

– Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu jest niedozwolone.

 

ROZDZIAŁ 8

ZASADY USTALENIA PLANU WSPARCIA UCZNIA PO UJAWNIENIU KRZYWDY

 

  • 19.
  1. Dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona tworzy dla ucznia dotkniętego krzywdą lub przemocą grupę wsparcia.
  2. W skład grupy każdorazowo wchodzi wychowawca oddziału, psycholog szkolny, pedagog szkolny.
  3. Wielkość oraz skład grupy może ulec zmianie (poszerzeniu) w zależności od doznanej przez ucznia krzywdy.
  4. Grupa wsparcia ma za zadanie ustalenie natychmiastowej, niezbędnej pomocy dla ucznia oraz opracowanie strategii planu na dalsze etapy.
  5. Grupa wsparcia tworzy Indywidualny Plan Działania (IPD), który jest dokumentem zapisywanym oraz zachowywanym w aktach ucznia.
  6. IPD zawiera informacje dotyczące zaplanowanych działań podejmowanych wobec ucznia dotkniętego krzywdą, w szczególności plan spotkań ze specjalistami/opiekunami/nauczycielami oraz zakładany czas trwania wsparcia.
  7. Wnioski ze spotkań z pedagogiem i psychologiem szkolnym stanowią dane wrażliwe uczniów i nie są dołączane do IPD, w wyjątkowych sytuacjach (zagrożenie życia lub zdrowia ucznia), wnioski te mogą być dołączane do IPD.

 

ROZDZIAŁ 9

PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE „NIEBIESKIEJ KARTY”

  • 20.
  1. Założeniem procedury „Niebieskie Karty” jest usystematyzowanie, usprawnienie oraz poprawa pomocy oferowanej przez Szkołę, jak również stworzenie warunków do usystematyzowanego, interdyscyplinarnego modelu pracy z Opiekunem ucznia.
  2. W przypadku podjęcia przez Pracownika informacji o krzywdzeniu ucznia, w szczególności jeśli taka informacja zostanie skierowana do Pracownika przez ucznia, jest on zobligowany do wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.
  3. Procedura „Niebieskiej Karty” jest przymusowa w każdym przypadku w sytuacji gdy dochodzi do przypadków krzywdzenia ucznia, opisanych w Rozdziale 3, szczególnie punkt 1 (g, h, i, j, k, l, m, q, r, s, u) , punkt 2 (a, c, d, f, g, h, i, j, e).
  4. Procedura „Niebieskiej Karty” stanowi Załącznik nr 4 do niniejszych standardów.

 

ROZDZIAŁ 10

ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU PLACÓWKI DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

 

  • 21.
  1. Aktualizacja Standardów odbywa się nie rzadziej niż 1 (jeden) raz w roku.
  2. Dyrektor wyznacza osobę odpowiedzialną za nadzór na wykonywaniem oraz aktualizację Standardów Ochrony Małoletnich.
  3. Osoba wyznaczona przez Dyrektora monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach.
  4. Osoba wyznaczona przez Dyrektora za realizację Standardów zobowiązana jest do przeprowadzania wśród Pracowników Szkoły co najmniej jeden raz do roku ankiety, której wzór stanowi Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
  5. Po przeprowadzonej ankiecie, osoba wyznaczona przez Dyrektora o której mowa w ust. 2 opracowuje je oraz sporządza z nich raport, który przedstawia Dyrektorowi.
  6. W ankiecie o której mowa w ust. 4 powyżej, Pracownicy mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w Szkole.
  7. Dokonując monitoringu Standardów, Dyrektor może wyznaczyć osobę odpowiedzialną za przeprowadzenie wśród uczniów ankiety dotyczącej ich świadomości z form oferowanych im przez Placówkę pomocy. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6 do niniejszych Standardów.
  8. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardów może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna, że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów lub pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.
  9. W razie konieczności opracowuje zmiany w obowiązujących Standardach i daje je do zatwierdzenia Dyrektorowi.
  10. Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Szkoły nowe brzmienie Standardów.

 

ROZDZIAŁ 11

ZASADY UDOSTĘPNIANIA OPIEKUNOM UCZNIÓW STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI

 

  • 22.
  1. Niniejszy dokument jest dokumentem ogólnodostępnym dla Pracowników Szkoły, uczniów i ich Opiekunów.
  2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej Szkoły, egzemplarz wydrukowany Standardów jest możliwy do wglądu w Sekretariacie Placówki i pokoju nauczycielskim.
  3. Standardy omawiane są podczas zebrania z Opiekunami uczniów i, każdorazowo na początku roku szkolnego. W przypadku konieczności aktualizacji Standardów, zaktualizowana treść dokumentu jest omawiana na zebraniu z Opiekunami.
  4. Pracownik Szkoły będący jej nauczycielem przekazuje Opiekunowi ucznia do podpisania oświadczenie, że zapoznał się z treścią Standardów, rozumie zapisy tego dokumentu oraz zobowiązuje się do ich przestrzegania.
  5. Nauczyciele mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami oraz przedstawienia im obowiązków oraz zakazów wynikających ze Standardów w takich sposób, aby uczniowie mieli możliwość zapoznania się z treścią dokumentu niezależnie od swojego wieku oraz ewentualnej niepełnosprawności (w tym niepełnosprawności intelektualnej).

 

ROZDZIAŁ 12

MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

 

  • 23.
  1. Osobą odpowiedzialną za monitoring oraz realizację niniejszych Standardów jest Dyrektor bądź osoba przez niego wyznaczona.
  2. Osoba o której mowa w ust. 1 powyżej odpowiedzialna jest za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na przypadki naruszenia Standardów oraz zmiany w Standardach Ochrony Małoletnich.
  3. Osoba, o której mowa w pkt. 1. niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników szkoły, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 5 do niniejszej Polityki.
  4. W ankiecie pracownicy szkoły mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać jej naruszenia.
  5. Osoba, o której mowa w pkt. 1. niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi szkoły, który wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom szkoły, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

 

 

§ 24

  1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

Ogłoszenie następuje w sposób umożliwiający Pracownikom, uczniom i Opiekunom zapoznanie się z treścią Standardów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla Pracowników lub poprzez przesłanie tekstu Standardów drogą elektroniczną
w wiadomości e – mail oraz poprzez zamieszczenie tekstu Standardów na stronie internetowej Szkoły.